29 Ekim 2014 Çarşamba

kehf rum

Kehf suresine göre demek istiyorsunki; ?Allah daha imtihandan önce kullarının iyi mi kötü mü olduklarını bilmektedir. Bu da Allahın geleceği bildiğini gösterir.? HAYIR. Öyle değil.
1- Allahın geleceği bilmesi ifadesine açıklık kazandırmak istiyorum. Tartışmayı birbirimizi yanlış anlayarak götürmeyelim. Allah geleceğe yönelik olarak gerek ferde yönelik gerekse tüm topluma yönelik planlar yapar. Bu planların bazısı imtihana yöneliktir, bazısı ceza veya mükafata yöneliktir, bazısı vs.vs. İşte geleceğe yönelik bu planlar bize göre gaybdır. Allah bu mana da geleceği bilir.
Benim veya bizim diyeyim itiraz ettiğimiz, kul İmtihan olmadan önce daha bir ?ŞEY? bile değilken kulun iyi mi kötü mü olduğunu Allahın bildiğine yönelik iddialardır. Bu iddialar kaderci söylemlerin dayattığı iddialardır ve Kurandan delilleri yoktur.
Ayrıca kaderci söylemin dayattığı ?bütün insanların yapacakları ezelde yazılmıştır? iddiası asılsız ve delilsiz batıl bir iddiadır.
Gelelim yazdığın ayetlerin değerlendirmesine;
1- Kehf suresinde musa ve kul kıssası senin savını değil bizim söylediklerimizi destekler. Çünkü;
a) ?80. "Erkek çocuğa gelince, onun ana-babası, mümin kimselerdi. Bunun için (çocuğun) onları azgınlık ve nankörlüğe boğmasından korktuk."
Eğer mümin Anne babanın çocuk yüzünden azgınlık ve nankörlüğe düşeceği kesin bir bilgi olsa Allah ?KORKTUK? ifadesini kullanmazdı. Allah tahmine dayalı bir hüküm veriyor. Allahı hükmünden dolayı sorgulayacak değiliz herhalde değil mi?
b) Çocuk imtihandan geçmeden önce öldürülmüş oldu. Çocuğun durumu ile ilgili olarak kaderci yaklaşım şunu iddia etmektedir; çocuk daha imtihan olmadan önce öldürülmüş olsa da Allah sonsuz ilmi ile onun iyi mi kötü mü olduğunu veya yaşasaydı da cennetlik mi cehennemlik mi olduğunu zaten bildiği için adalet konusunda bir sorun oluşmaz.
Hayır bu yorum da sorunlu bir yorumdur. Çünkü o çocuk yarın ahirette şunu söyleyecektir;
Allahım sen ebu cehilin de cehennemlik olduğunu veya ebu lehebin de cehennemlik olduğunu biliyordun ama onlar hiç olmazsa yaşayıp gördüler. Cehennemi hak ettiklerini onlar da biliyordur. Ama ben gerçekten öyle mi olacaktım ne belli. Belki iyi şeyler yapardım. Daha denenmeden niçin benim hakkımda hüküm verdin.
O çocuğun ahirette böylesi bir itirazı geçerli ve haklı bir itiraz değil midir?
Yani kaderci yaklaşım da çocuğun imtihandan önce öldürülmüş olmasını adalet bakımından açıklamakta sorun yaşayacaktır.
Peki benim cevabımın ne olduğunu soruyorsanız cevabım BİLMİYORUM şeklindedir.
c) Eğer Allah öldürülen o çocuğun mümin anne babayı azgınlık ve inkara sürükleyeceğini daha çocuk doğmadan önce biliyor olsaydı azgınlık ve inkara sürükleyeceğini bile bile o çocuğun doğmasını istermiydi?
Ayetin devamında
?18.81 - İstedik ki Rableri onun yerine onlara ondan daha temiz, daha merhametli (ana babasına iyilik eden) birini versin.
Deniyor. Eğer daha önce bilseydi o daha temiz daha merhametli çocuğu, daha önce vermez miydi?
Nesh ayetleri de böyledir. O ayetlerde de ?ALLAH BİLDİ? ifadesi kullanılır. Bakın geniş zaman ?BİLİR? kullanılmıyor. ?BİLDİ? ifadesi kullanılıyor. Yani daha önce bilmiyordu, şimdi bildi anlamındadır bu. Bakacak olursanız Kuranda söylediklerimizi destekleyen yüzlerce ayet görebilirsiniz.
GÖRDÜĞÜN ÜZERE KEHF SURESİNDEN ALLAHIN GELECEĞİ BİLDİĞİNİ DEĞİL KULLARIN DURUMUNUN BELLİ OLMADAN BİLİNMEDİĞİNİ ANLIYORUZ.
2- a) Rum suresi. Rum suresini de Allahın geleceği bildiğinin ispatı olduğunu söylemektesin. HAYIR. EVET. Yukarıda geleceği bilmek ifadesini açmıştım. Allahın geleceği planlayan olduğunu belirtmiştim Buna bağlı olarak elbetteki kendi planladığı geleceği bilecektir. Bu gayet doğal.
Ancak kaderci yaklaşımın konuyu değerlendirme biçimi yine sıkıntılıdır. Onlar Sanki Allahı bir seyirci gibi filmi seyretmiş te ne olacağını biliyormuş ta, ondan dolayı rumların galip geleceğini mucizevi biçimde haber vermiş gibi anlamakta ve anlatmaktadırlar. Halbuki Allah öyle olacağından dolayı değil öyle emir buyurduğundan dolayı galip geleceklerini söylüyor. Görüldüğü üzere kaderci anlama şekli Allahın iradesini yok saymaktadır. Zamanı seyreden seyrettiklerini yazan bir Tanrı tahayyülü oluşturmaktadırlar zihinlerde.
Ayette:
(Onların) Bu (yenilgileri)nden önce de, sonra da emir Allâh'ındır.
Denmiş olması bu durumun Allahın emrinden dolayı gerçekleştiğinin açık göstergesidir.
b) Ayette ?Birkaç yıl içinde.? Denmiş olması GELECEĞİN KESİN BİR ŞEKİLDE BELLİ OLMADIĞININ DA GÖSTERGESİDİR. Çünkü kesin bir şekilde belli olsa idi kesin tarih verilmesi gerekirdi. Madem mucize bir haber. O zaman kesin tarih verilmesi mucizeyi tam pekiştiren bir şey olurdu. Ya da kesin tarih verilse idi o zaman senin dediğin doğru olurdu. Ha şunu da söyleyeyim, bazı emirlerde kesin tarih, zaman ve an bellidir. Bu belli emirlerde örneğin helak emirleri böyledir. Bir an bile tehir olmaz. Ama bu olay farklı. Evet galip gelecekleri Allahın bir emri ama bu emir Kulların eli ile gerçekleşecek bir emir olduğundan dolayı tarih kesin belli olmamaktadır. Bu durumun benzerini enfal suresinde görüyoruz. Allah ilk önce;
?65- ?Ey Peygamber! MÜ?m inleri savaşa teşvik et. Eğer içinizde sabırlı yirmi kişi bulunursa, iki yüz kişiye galip gelirler. Eğer içinizde (sabırlı) yüz kişi bulunursa, inkâr edenlerden bin kişiye galip gelirler. Çünkü onlar anlamayan bir kavimdir.?
Diyor ama sonra;
66- Şimdi ise, Allah yükünüzü hafifletti ve sizde muhakkak bir zaaf olduğunu bildi. Eğer içinizde sabırlı yüz kişi olursa iki yüz kişiye galip gelirler. Eğer içinizde (sabırlı) bin kişi olursa, Allah'ın izniyle iki bin kişiye galip gelirler. Allah, sabredenlerle beraberdir.
Diyor. Dolayısı ile kulların elinden gerçekleşecek emirler kulların motivasyon ve durumlarına bağlı değişkenlik göstereceğinden kesin tarih verilmemesi normaldir.
3- Kehf 23 Emir ve hükmün Allaha ait olduğunu o bana iyilik emir buyurduğunda bütün dünya birleşse o iyiliğe mani olamayacağına eğer fenalık emir verirse de bütün dünya birleşse önleyemeyeceğine iman ederiz. O yüzden de emri üzere onu tesbih ederek İNŞAALLAH deriz. Yani ?Allah emir verirse?
4- Bakara 216 da ise biz kullar işin içyüzünü tam idrak edemeyeceğimiz için yanılacağımızı ama Allah olayların iç yüzlerini detaylarıyla bildiği için bizim bilemediklerimizi bildiğini anlıyoruz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder